Beoordeling door klanten: 8.4​/10 ­ 55 beoordelingen

De invloed van je mindset

Je mentale stemming heeft direct invloed op je energieniveau, vitaliteit en prestaties. Kijk maar eens naar de sportwereld. Hoe hard sporters ook trainen, het moet ‘tussen de oren’ óók goed zitten. Door je stemmingen te herkennen, erkennen én effectief te leren beïnvloeden, krijg je meer regie op je prestaties. Dat is een van de vijf succesfactoren voor vitaliteit. Eerder gingen we al in op de eerste drie factoren, ditmaal lees je meer over het beïnvloeden van je mindset.

De vijf succesfactoren voor vitaliteit
Wat waren ze ook alweer, de vijf succesfactoren voor vitaliteit? Nog even op een rijtje:

  1. (H)erkennen van jouw stress-signalen (fysiek en mentaal)
  2. Bewust zijn wat jouw vitaliteit en veerkracht beïnvloedt (wat helpt en wat belemmert)
  3. Bewust zijn van je eigen invloed. Hoe kun je je regie en verantwoordelijkheid versterken
  4. Beïnvloeden van jouw mindset, zodat het voor je gaat werken
  5. Het goede gesprek met je omgeving (collega, manager, thuisfront)


In dit artikel: de vierde succesfactor
Je kent het vast wel: het gevoel dat een situatie met je ‘aan de haal’ gaat. Je voelt dat de spanning stijgt of de frustratie oploopt. Achteraf denk je: hoe kon me dit nou gebeuren?! Of je zit in een gesprek waarbij je energie helemaal wegvloeit. Vaak ga je dan peinzen over wat er precies aan de hand is en waarom dit gebeurt. Daar kun je je behoorlijk in verliezen. Zeker als je weet dat je mindset of beter gezegd, de manier waarop je vanuit vier verschillende stemmingen naar dezelfde feiten kijkt, enorm bepalend is. In dit artikel lees je hoe dit van invloed is en hoe je jouw veerkracht en vitaliteit kunt versterken. Kortom: in dit artikel vertellen we je hoe je je belastbaarheid kunt versterken met een positieve mindset, zodat je meer aankunt én met meer plezier.

Stap 1: herkennen en erkennen
Voor je aan het beïnvloeden van je stemming toekomt, is het allereerst van belang om je mentale stemmingen te herkennen en te erkennen. Meester worden over je eigen ‘mindset’ leidt tot meer mentale veerkracht. Hierdoor ga je gemakkelijker om met alle veranderingen, ben je wendbaarder, autonomer en leergieriger.

Maar hoe doe je dat? Kijk eerst eens naar je gewoonten en je gedragspatronen. Veel dingen die je doet, doe je uit gewoonte. En als je iets al lang doet, dan weet je bijna niet beter. Zeker gewoonten die je al vanuit je jeugd hebt, zijn diep in je geworteld. Dat kan best iets simpels zijn. Wat dacht je van “Ik wil wel gezonder leven, maar ik kan écht niet buiten twee witte boterhammen met hagelslag als ontbijt.” Anders dan je misschien denkt, zijn gewoonten vrij eenvoudig te doorbreken. Mits je noodzaak of verlangen groot genoeg is om die gewoonten te doorbreken…

Wij zijn ervan overtuigd dat je ‘mindset’ je gedrag bepaalt en dat stemmingen zijn te beïnvloeden. We halen graag weer het voorbeeld van topsporters aan: in een wedstrijd heeft een coach vaak niet meer dan een minuut de tijd om een sporter of team een duwtje in de juiste richting te geven. Dan is het effectiever om te coachen op mindset dan op de inhoud, op de techniek van de topsporter.

Dit ‘time-out principe’ is een praktisch middel om invloed uit te oefenen. En dat kun jij als professional ook. Je kunt zelf even een ‘time-out’ inlassen – van een minuut – door stil te staan bij je eigen stemming. Voor leidinggevenden is een de ‘time-out’ een middel om invloed uit te oefenen op de mentale stemming van medewerkers.

Vier mentale stemmingen
Er zijn vier mentale stemmingen te onderscheiden (bron Victor Mion, One Minute Coaching):


In groen ben je op je best, ben je in de actiemodus en denk je in oplossingen. Je hersenen (jouw neocortex) werken in deze gemoedstoestand optimaal. Doordat je constant in contact bent met jezelf en je omgeving krijg je ook energie van deze mentale stemming.

In geel (spanning/verkrampen) ben je bang om te falen, een relatie te verliezen, ‘af’ te gaan, of afgestraft te worden. Het goede van deze cirkel is dat je je aan de randen van je eigen comfortzone beweegt. Het is een teken dat je leert of gaat leren. Door het ècht te doen, het groen te maken, maak je je comfortzone groter. Evenals je gevoel voor vrijheid.

In rood (woede/frustratie) ben je anderen of jezelf aan het beschuldigen, je voelt je onmachtig en je realiseert je dat je vooraf hele andere verwachtingen had. Het goede van deze cirkel is dat je passie hebt, betrokken bent, wilt vechten om te krijgen wat je wilt.

In grijs (afhaken) ben je er klaar mee, en voelt het alsof het geen zin meer heeft om ervoor te gaan. Je geeft op en wordt cynisch. Je bent moegestreden, je voelt je slachtoffer, de bierkaai is sterker gebleken. Het goede van deze cirkel is het relativeren, afstand nemen.

Herken je deze stemmingen wel eens bij jezelf of bij je medewerkers? Je kunt deze mentale stemmingen goed beïnvloeden. De eerste stap daarin is het herkennen van de stemming en ook echt erkennen dat je in die stemming zit. Daarmee accepteer je de stemming van jezelf (en/of die van de ander) en dat geeft al rust in een situatie.

Stap 2: stemmingen beïnvloeden
De volgende stap is bewust besluiten dat je een stemming wilt beïnvloeden. Daar zijn vier beproefde communicatietechnieken voor: complimenteren, inspireren, confronteren en provoceren. Deze technieken kun je oefenen. Je kunt leren om vanuit je eigen kracht en positiviteit te gaan werken en belemmerende overtuigingen, gewoonten en hardnekkige gedragspatronen achter je te laten. Om je niet meer in het moment te verliezen, spanning op te bouwen of te wijzen naar de ander. Je pakt je verantwoordelijkheid en komt gericht, positief en met vertrouwen in actie en beweging. En dat voelt écht goed.

One Minute Coaching
Wij maken deel uit van een team One Minute Coach trainers. Al jarenlang werken wij met dit gedachtengoed en inmiddels is dit voor ons een vanzelfsprekende onderlegger geworden in ons werk en leven. Niet als dé methode die alles oplost of fikst, maar vooral als essentiële bagage en steun in je dagelijkse praktijk. Het geeft je concrete handvatten om jouw invloed en regie te vergroten en om positiever, energieker en effectiever te kunnen werken, samen te werken en leiding te geven.

Iets voor jou?
Benieuwd geworden hoe je dat kunt doen? Dan is onze training One Minute Coaching iets voor jou. Kijk voor meer informatie: One Minute Coaching You Learn en praktijktraining. Kijk ook eens op https://www.oneminutecoaching.nl/nl/blogs/. Daar vind je interessante en vooral inspirerende artikelen over veerkracht en vitaliteit van Victor Mion, de grondlegger van One Minute Coaching.

Lees verder in het artikel over de vijfde succesfactor voor vitaliteit: Het goede gesprek.

Webdesign door LiNC