Beoordeling door klanten: 8.4​/10 ­ 55 beoordelingen

Vitaliteit: wat helpt en wat belemmert?

“En nu ga ik echt mijn vakantie-/zomergevoel vasthouden!” denk je nog beslister dan andere jaren. Je laat je niet meer gek maken. Maar na een paar dagen besef je dat je je vakantie eigenlijk alweer vergeten bent … Herkenbaar? In het vorige artikel spraken we over de vijf succesfactoren voor vitaliteit. Dit keer gaan we in op de tweede factor: wat helpt en wat belemmert? Hoe voorkom je dat je batterij steeds verder leegloopt?

Uit balans?
Er ontstaat disbalans als de eisen die het werk aan je stelt (je draaglast) niet meer matchen met jouw draagkracht: je vermogen om te dealen met wat op je afkomt. Daarbij spelen fysieke en mentale veerkracht, kwaliteiten en persoonlijke eigenschappen een belangrijke rol. Die zijn voor iedereen verschillend. Door jezelf te vergelijken met anderen of door continu datgene te leveren wat jij denkt dat er van je wordt gevraagd, leg je de lat hoger dan gezond voor je is. Je gaat door met nog harder werken, steeds een half uurtje eerder beginnen of langer doorwerken. Vaak tegen beter weten in. Je neemt te weinig rust. Je prestaties blijven misschien nog wel op niveau, maar je trekt je accu steeds verder leeg.

De vijf succesfactoren voor vitaliteit
In het vorige artikel gingen we al in op de  succesfactoren voor vitaliteit:

Na het (h)erkennen van je stress-signalen, staat ditmaal de tweede factor centraal: bewust zijn wat jouw vitaliteit en veerkracht beïnvloedt (wat sterkt je en wat verzwakt je?).

Bewustwording
Waarom is het belangrijk om te weten wat je vitaliteit en veerkracht beïnvloedt? Heel simpel: als je weet welke factoren positief en negatief een rol spelen, dan kun je werken aan verandering. Door die factoren voor jezelf in kaart te brengen, kun je ook in beeld brengen wat er met je ‘aan de haal’ gaat en waarop je leeg loopt. En welke mogelijkheden je ter beschikking hebt om zelf de regie te nemen. Welke keuzes kun je zelf maken? Waaraan kun je in het vervolg beter wel of juist geen aandacht besteden? Hoe kun je beter voor jezelf zorgen? Kortom: hoe kun je je belastbaarheid versterken, zodat je meer aan kunt én met meer plezier.

In de praktijk
Hoe pak je zoiets aan? We hebben een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet, zodat je een idee krijgt.

Voorbeelden van factoren die je vitaliteit en veerkracht negatief beïnvloeden:

Voorbeelden van factoren die je vitaliteit en veerkracht positief versterken:

Als je alles in kaart hebt gebracht, is de volgende stap bekijken hoe je (meer) invloed kunt uitoefenen op de negatieve factoren. Je kunt bijvoorbeeld:

Deze voorbeelden zijn waarschijnlijk niet nieuw voor je en je hebt vast al diverse pogingen ondernomen. De dagelijkse praktijk is echter weerbarstig. Belemmerende overtuigingen en hardnekkige gedragspatronen leiden ertoe dat het je niet lukt om je vitaliteit en veerkracht te versterken. Toch kun je leren om vanuit eigen kracht en positiviteit te gaan werken. Zodat je vitaliteit en veerkracht toeneemt. Benieuwd geworden hoe je dat kunt doen? Neem gerust contact met ons op om te sparren. We helpen je graag verder.

Lees in het volgende artikel meer over de derde succesfactor voor vitaliteit: Bewust zijn van je eigen invloed. Hoe kun je je regie en verantwoordelijkheid versterken?

Webdesign door LiNC